“Teamwork makes the dream work!”

Nina is verantwoordelijk voor de baliewerkzaamheden en het baliepersoneel. Ze leidt de nieuwe medewerkers aan de balie op, is het eerste aanspreekpunt voor de specialisten en hoofd paraveterinair OK Chantal. Samen met Chantal bepaalt ze de planning.

Nina van Schaik

Een heftige start van de week - Naast een pittige maandagochtend spits aan de telefoon en ondanks dat ik en mijn 3 balie collega’s constant aan het bellen zijn blijft de wachtrij zich maar vullen. In de OK beginnen ze met een pootamputatie van een hond. Dit is een operatie die wij niet vaak uitvoeren, omdat we wanneer mogelijk altijd zullen proberen om de poot te behouden, alleen als het echt niet anders kan. Dus dat zijn voor ons nooit leuke dingen om te doen. Naast het huidige operatieprogramma krijgen we ook nog een aantal fracturen aangeboden (dieren met botbreuken) via de mail. Wij vragen de verwijzend dierenarts altijd om de röntgenfoto’s naar ons te mailen, zodat wij kunnen beoordelen of een operatie nodig is en zo ja, wat het ongeveer gaat kosten en hoeveel tijd een operatie in beslag gaat nemen in verband met de planning. Bij binnenkomst van Edgar of Emile, onze artsen voor de orthopedie, kan ik die röntgenfoto’s direct bespreken en de verwijzend dierenarts inlichten. In de meeste gevallen zullen we proberen die patiënten dezelfde dag nog te opereren, dat hebben we dus ook gedaan, uiteindelijk was het operatieprogramma om 19:30u klaar.

Het is erg druk aan de telefoon geweest vandaag waardoor er aan het einde van de dag nog veel geregeld, overlegd en besproken moet worden. De mail heeft zich gedurende de dag inmiddels ook behoorlijk opgestapeld. Het is vanavond mijn overwerkavond, dat betekent dat ik er vandaag voor moet zorgen dat de balie en alle lopende zaken bij de balie netjes afgerond worden. Gelukkig heb ik hele lieve collega’s en zijn ze wat langer gebleven om mij te helpen! Uiteindelijk hoef ik alleen nog de mail af te ronden en zijn mijn baliecollega’s naar huis gegaan. Toen ik voor het afsluiten nog mijn ronde liep door de opname om te kijken hoe alle patiëntjes erbij liggen, betrapte ik een patiënt die net zelf zijn spalk had verwijderd! Dat betekent patiënt rustig houden en bellen voor hulp, want een spalkwissel bij een vrolijke jonge hond gaat niet in je eentje. Gelukkig is Edgar mij komen helpen en hebben we samen een nieuwe spalk aangelegd. Daarna heb ik de patiënt vriendelijk verzocht om de spalk nu te laten zitten en hij heeft gelukkig goed geluisterd! 😉 Om 22:00u liggen alle patiëntjes in de opname er tevreden bij, dus naar huis!

Spoed patiënten - Dinsdag was er een collega ziek, dat betekent voor de rest een stapje harder lopen. Want naast het huidige programma, blijven de spoedpatiënten zich ook gewoon aandienen! De spoedpatiënten zijn patiënten die op korte termijn geholpen moeten worden omdat het voor de prognose belangrijk is of de patiënt veel ongemak heeft. Het zijn dus niet per se patiënten die levensbedreigend gewond zijn. Ons normale operatieprogramma staat meestal al zo goed als volgepland, want iedereen wil natuurlijk dat zijn dier zo snel mogelijk geholpen wordt. Dat betekent dat spoedpatiënten er meestal extra bij komen. Om te voorkomen dat we iedere avond tot middernacht aan het werk zijn moeten we altijd afwegen welke patiënt voorgaat en welke patiënt iets langer kan wachten.

Vandaag hebben we naast het huidige programma nog een spoedpatiënt kunnen opereren met een hernia. Een andere patiënt met een fractuur hebben we alvast kunnen opnemen en gestabiliseerd voor een operatie morgen. Deze patiënt hebben we gespalkt (door de stabilisatie heeft de patiënt minder ongemak) en sterkere pijnmedicatie gegeven, die enkel in de kliniek gegeven mag worden. Het was vanavond niet mijn overwerkavond maar het is toch alweer 20:30u geworden. Dat maakt mij niet uit, aangezien mijn baliecollega’s mij gister ook nog zo goed hebben geholpen. Teamwork makes the dream work!

Overzichtelijk - Normaal gesproken is de woensdag voor ons een redelijk overzichtelijke dag, want dan is 1 van de specialisten vrij. Wij spreken het woord rustig niet uit, want zodra iemand het woord rustig heeft gezegd, worden we meestal overladen met telefoon en spoedpatiënten. Daarom zeggen wij altijd overzichtelijk! Maar er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen, want vandaag gaan we gewoon weer op dezelfde voet verder als de afgelopen dagen. Ik geef vaak de operatiepatiënten mee naar huis, gemiddeld zijn dat zo’n 12 patiëntjes per dag. Vaak is het voor mensen best spannend om hun dier weer op te halen na een operatie en hebben ze nog veel vragen, logisch! “Hoe moet ik hem nu vasthouden, wat kan wel en wat mag niet en mag het ook niet een beetje”? 😉

Daarom proberen we ook het ophalen van de patiëntjes zo goed mogelijk te plannen zodat ik rustig de nazorg met de mensen kan bespreken en alle vragen beantwoorden. Vandaag zitten er ook nog een aantal operatiepatiënten van de afgelopen dagen in de opname, dus ben ik bijna de hele dag bezig geweest met het mee naar huis geven van operatiepatiëntjes. Het is altijd heel leuk om de patiëntjes weer met hun baasjes te herenigen! Morgen hebben we een assistentenoverleg gepland staan, daarvoor krijg ik alle punten van mijn baliecollega’s aangeleverd en heb ik een agenda gemaakt. Vandaag ga ik wel netjes om 18:30u naar huis, dan kan ik ook nog even sporten!

Assistente- en artsenvergadering - Vandaag de assistentenvergadering, normaal hebben de balie- en anesthesie dames een aparte vergadering, maar deze donderdag plannen we dat een keer samen. Dat was erg nuttig en er zijn een hoop goede punten uitgekomen. Soms vergeten we door de drukte wel eens om alles wat er zich bij de balie en OK afspeelt direct met elkaar te communiceren, zoals: er komt mogelijk nog een spoedpatiëntje, hoe is de operatie van … verlopen, waren er nog bijzonderheden? Kunnen we al de eigenaar van .. bellen om hem weer op te laten halen? Altijd goed om voor iedereen weer even duidelijk te hebben waar de knelpunten zitten.

Als we een assistentenvergadering hebben beginnen we altijd een uur eerder, zodat we bij de balie om 9:00u weer paraat kunnen staan. Als we langer nodig denken te hebben plannen we het meestal gezellig ’s avonds met pizza :-D. Na deze vergadering hadden ook de specialisten samen met het managementteam een vergadering en daar zit ik (als hoofd paraveterinair balie) samen met Chantal (hoofd paraveterinair OK) ook bij. Over 3 weken hebben we weer een vergadering gepland om alle punten op te volgen. Van zo’n ochtend vergaderen word ik wel een beetje gaar, maar bij de balie word ik direct weer op scherp gezet. Het is altijd wel fijn om te merken dat na zo’n vergadering alles weer lekker soepel loopt.

Morgen is mijn vrije dag, dan eerst maar eens uitslapen, daarna lekker de sportschool in en plannen maken voor het weekend!

 

Did this article help you?

Please select what suits your situation or type on your own. We greatly appreciate your feedback.

Thank you!

We really appreciate it

Laten we het hebben over gebitsverzorging

Veel eigenaren van gezelschapsdieren geloven dat de tanden van hun vriend(in) gezond zijn, terwijl dit vaak niet het geval is. Wist u dat 80% van de volwassen honden en katten last heeft van gebitsproblemen? Het kan lastig zijn om dit te herkennen. Wij helpen u graag om uw hond een gezondere glimlach te geven.

Error

An error has occurred. This application may no longer respond until reloaded.